Boksend Opvoeden is niet het ECHTE boksen maar het is een weerbaarheidsprogramma wat de hulpvraag van onze cliënten kan beantwoorden. Het programma biedt verschillende boksspellen en bokslessen aan die worden ingezet om de hulpvraag te beantwoorden.

Door de aangeboden boksoefeningen worden de verschillende triggers/uitdagers blootgesteld die wellicht aan een basisemotie gekoppeld kunnen worden. Dit alles met als doel om de gestelde hulpvraag te beantwoorden. Door een stuk zelfbewustzijn te stimuleren en tools mee te geven wordt boksen als pedagogisch middel gebruikt om in gesprek te gaan. De trainer geeft handvatten en helpt de cliënten om juiste keuzes te maken door concrete afspraken te maken. Bij een eerstvolgende vervolgtraining is er altijd een kort evaluatiemoment hoe de transfer thuis ging betreft de gemaakte afspraken.

Wat we in de zaal ervaren en leren over onszelf, passen we thuis of op school toe. Ervarend leren en lichaamsgericht werken is waar Boksend Opvoeden voor staat. Reflectievragen kunnen zijn: Waar zat mijn hartslag, 25%, 50%, 75% of 100%? Welke emotie kreeg ik bij welke hartslag? We hebben een emotioneel, mentaal en fysiek doel. Daarnaast vergroten we het zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en zelfbeheersing. Dit alles door planmatig en doelgericht te werken. Het programma kan individueel, gezinsondersteunend of in groepsverband aangeboden worden.

Boksend Opvoeden is geaccrediteerd en opgenomen in het aanbod ‘Stichting Keurmerk Beroepsscholing’. SKB is al jarenlang voor beoordeling van de kwaliteit in het veld van accreditatie van de psychosociale opleidingen en scholingen. www.stichtingskb.nl

Meer info over het weerbaarheidsprogramma: www.boksendopvoeden.nl

Emotionele doelen

  1. Het herkennen van de basis emoties: bang, blij, verdrietig of boos
  2. Het in gesprek kunnen gaan n.a.v. de basisemoties
  3. Het beheerst kunnen omgaan met de basisemoties
  4. Het herkennen van je triggers gekoppeld aan de verschillende emoties
  5. Het herkennen van je hartslagpercentages in je lichaam
  6. Het kunnen koppelen van je hartslagpercentages aan emoties en triggers
  7. Het kunnen controleren van je ademhaling
  8. Spanning kunnen omzetten naar rust, hartslag 25%
  9. Weten waar je spanning in je lijf ervaart
  10. Emoties uiten door er b.v. over te praten/huilen/uitrazen
  11. Plezier ervaren in de training, ervaringsleren

Mentale doelen

  1. Het vergroten van het zelfvertrouwen
  2. Het vergroten van het zelfbewustzijn
  3. Het vergroten van de zelfbeheersing
  4. Bewustzijn van je non-verbale uitstraling
  5. Jezelf beter leren kennen
  6. Grenzen kunnen aangeven
  7. Geloven in je eigen kunnen
  8. Positief leren denken
  9. Focus en concentreren op je doel
  10. Het visualiseren hoe om te gaan met moeilijke situaties
  11. Het visualiseren van blije gevoelens
  12. Voor mezelf leren opkomen
  13. Voor jezelf leren kiezen

Fysieke doelen

  1. Het verbeteren van de coördinatie
  2. Het verbeteren van het uithoudingsvermogen
  3. Het verbeteren van lenigheid
  4. Het verbeteren van de fysieke kracht
  5. Het verbeteren van de snelheid
  6. Gegrond staan
  7. Stevig staan
  8. Lichaamstaal
  9. Sterker worden
  10. Fysieke ontspanning en spanning kunnen toepassen
  11. Adem naar je buik kunnen brengen laag in je buik